Rugăciunea în Familie...
Familia este locul unde multi sfinti au pus inceput bun vietii lor; familia este locul unde fiecare copil trebuie
 sa invete cum sa traiasca in Adevar, discernand clar binele de rau; 
familia este locul unde fiecare dintre noi ne simtim acasa, 
deschizandu-ne fara teama inima si gandurile, spre insanatosire si 
intarire.
Batranii obisnuiau sa spunca ca 
"familia care se roaga impreuna, ramane impreuna". Rugaciunea savarsita 
in familie se bazeaza pe iubirea dintre parinti si copii, precum si pe 
iubirea acestora pentru Dumnezeu. Rugaciunea parintilor pentru copiii 
lor incepe inca de la zamislirea lor, in pantecele mamei, continuand mai
 apoi toata viata. De asemenea, odata nascuti si crescuti, copiii sunt 
datori sa se roage pentru parintii lor toata viata. Copiii sunt darul 
lui Dumnezeu pentru parinti, iar parintii sunt darul lui Dumnezeu pentru
 copii.
Parintii vor
 constitui intotdeuna un model pentru copii, drept pentru care, de cele 
mai multe ori, copiii vor urma faptelor parintilor lor intr-un mod 
firesc. Intr-o familie crestina, atat parintii, cat si copiii, se bucura
 cu adevarat, numai ducand o viata duhovniceasca, fiecare slujind din 
toata inima celorlalti. Doar asa se poate birui mandria, egoismul si 
celelalte patimi dezbinatoare. Pentru aceasta insa, este nevoie de 
ajutorul lui Dumnezeu, fara de care nu putem face nimic.
Sederea impreuna a mai multor persoane, in acelasi loc, pe termen lung, poate naste adesea neintelegeri, nici o patima nemaiputand
 ramane tainuita. Pentru aceasta, rugaciunea fiecarei persoane din 
familie, precum si rugaciunea in comun a intregii familii, sunt 
singurele cai prin care casa poate ramane un loc odihnitor si intaritor 
sufleteste pentru fiecare membru al familiei.
Rugaciunea in comun, in familia crestina
Rugaciunea este
 modul de viata al crestinilor, indiferent de varsta si de profesie, de 
timp si de loc. Fiecare crestin se roaga dupa puterile sale, in camara 
inimii lui, insa se roaga si impreuna cu ceilalti, in cadrul sfintelor slujbe si
 in familie. Cat priveste rugaciunea in comn savarsita in familie, 
pentru aceasta este nevoie de o randuiala simpla, stabilita de comun 
acord. Astfel, in functie de masura duhovniceasca a tuturor celor din 
casa, intru sfatuirea parintelui duhovnic, parintii stabilesc o randuiala de rugaciune in comun odihnitoare, iar nu anevoioasa si aspra.
Pentru a ne aseza la rugaciune, avem nevoie ca mintea si inima noastra
 sa nu fie imprastiate. Pentru aceasta, mai inainte de a ne aseza la 
rugaciune, trebuie sa indeplinim urmatoarele lucruri: sa oprim televizorul, radioul, internetul si telefonul; sa citim din Sfanta Scriptura si
 din alte carti duhovnicesti, individual sau impreuna cu familia; sa 
povestim, in chip pedagogic, unele fapte traite sau auzite in timp; sa 
ne gandim la viata si la pacatele noastre; sa ne gandim la iubirea lui 
Dumnezeu; sa ascultam muzica bisericeasca sau, pur si simplu, sa 
petrecem in tacere, vreme de cateva minute.
Daca in casa este amenajat un colt de rugaciune, este bine ca rugaciunile sa fie savarsite acolo. Aprinderea candelei sau a lumanarii, tamaierea casei si stropirea acesteia cu Aghiasma este o randuiala sanatoasa, aceasta putand fi savarsita cand de un membru al familiei, cand de un altul.
Deoarece dimineata este mai greu a face
 rugaciunea impreuna, fiecare avand ore diferite de trezire, familia se 
poate ruga impreuna seara, inainte de culcare. In functie de varsta 
membrilor familiei, rugaciunea in comun poate fi impartita in doua 
parti: o parte sa fie savarsita impreuna cu copiii, mai devreme, iar a 
alta parte sa fie savarsita de cei mai in varsta, mai tarziu.
In privinta duratei rugaciunii 
savarsite impreuna cu familia, este bine ca aceasta sa nu ajunga 
epuizanta. Daca rugaciunea in comun apare oarecum incomoda, mai ales la 
inceput, se cade sa nu o intrerupem, in timp aceasta devenind un factor 
intaritor al unitatii si al dragostei reciproce.  Indiferent de 
caracteristicile ei, rugaciunea in comun nu are voie sa inlocuiasca 
rugaciunea individuala a fiecarui membru al familiei.
In timpul rugaciunii in comun, fiecare 
in taina, sau in timpul rugaciunilor savarsite peste zi, de catre 
fiecare in parte, se pot rosti rugaciuni precum: rugaciunea parintilor pentru copii; rugaciunea copiilor pentru parinti; rugaciunea sotiei pentru sot si rugaciunea sotului pentru sotie, precum si altele asemenea.
Este de mare folos ca fiecare familie sa aiba intocmit un pomelnic,
 pe care sa-l citeasca zilnic, fie in mod particular, fie in cadrul 
rugaciunii savarsite in comun. Pe pomelnic se trec, in ordine, numele 
urmatorilor: preotii din parohie, parintele duhovnic, nasii, bunicii, 
parintii, copiii, alte rude si prieteni apropiati, precum si cei 
adormiti ai familiei. Pomenind zilnic si pe cei adormiti ai nostri, se 
intareste natural credinta in viata cea vesnica si in comuniunea tuturor
 in Hristos. Scrierea unui pomelnic al familiei pastreaza si adanceste 
unitatea de iubire dintre membrii acesteia.
Tot o rugaciune in comun a intregii familii este si mergerea impreuna la biserica, atat duminica, la Sfanta Liturghie, cat si in oricare alta zi, la orice alta slujba. Luarea mesei in familie este
 si ea un prilej de a ne ruga impreuna cu toti cei dragi ai nostri; 
rugaciunea savarsita inainte de masa si rugaciunea de multumire, 
savarsita dupa masa, este un semn vazut al faptului ca Hristos 
salasluieste impreuna cu familia, la acea masa.
Rugaciunea impreuna cu copiii, in familia crestina
Se cade ca parintii sa nu astepte pana ce copiii vor
 ajunge adolescenti, pentru a se ruga impreuna, caci acest lucru s-ar 
asemana astfel cu incercarea de a cultiva un pamant nelucrat vreme 
indelungata. Inca de mici, copiii pot fi invatati sa citeasca o 
rugaciune sau un psalm, alaturi de parinti.
Este recomandat ca pe copii sa ii 
invatam nu numai rugaciunile special compuse pentru ei, ci si 
rugaciunile comune, precum "Imparate ceresc", "Sfinte Dumnezeule", "Preasfanta Treime", "Tatal nostru...",
 "Mantuieste, Doamne, poporul Tau" si altele asemenea. Invatarea unor 
rugaciuni comune sau cantarea impreuna cu copiii a unor cantari 
bisericesti simple ajuta mult la participarea acestora la sfintele 
slujbe; cand copilul va auzi la biserica o rugaciune sau o cantare pe 
care el o stie pe dinafara, el va fi mult mai atent la slujba.
Foarte important este a nu ii forta pe copii sa se roaga, atunci cand acestia au stare de joaca sau nu sunt atenti, mai ales cand sunt inca mici. Pentru aceasta, parintii trebuie sa stie ca "atunci cand copiii nu ii asculta despre Dumnezeu, cu siguranta Dumnezeu ii asculta despre copii".
Iertarea ne vindeca
Iertarea
 implica dragoste si smerenie, dragoste pentru cel care ne-a suparat si 
smerenie pentru pacatele noastre cele netamaduite. La randul ei, 
neiertarea aduce cu ea ganduri rele, manie si ura, iar mai apoi, 
deznadejde si boli psihice.
Faptele sufletesti nu pot ocoli trupul, 
precum nici faptele trupesti nu pot ocoli sufletul. Asa cum harul lui 
Dumnezeu, dobandit in urma luptei cu patimile,
 curateste atat sufletul, cat si trupul, tot asa, pierderea harului lui 
Dumnezeu, prin neiertare si rautate, intuneca atat mintea, cat si 
trupul.
Iertarea ne vindeca
In rugaciunea domneasca, insusi 
Mantuitorul Iisus Hristos ne indeamna sa iertam si sa cerem iertare, 
precum bine stim: "Si ne iarta noua gresealele noastre, precum si noi 
iertam gresitilor nostri" (Matei 6, 12). Pornind de la aceasta porunca 
dumnezeiasca, indraznesc sa spun ca neiertarea, adica tinerea minte a 
raului si dorinta de razbunare, atrage dupa sine cele mai mare caderi 
sufletesti si trupesti: mintea se intuneca, inima se impietreste, trupul
 se imbolnaveste.
Iertarea este semnul cel mai evident al 
unei inimi iubitoare care Il cunoaste pe Dumnezeu. Iertarea fiind 
intotdeauna direct proportionala cu iubirea, putem spune: Cine iarta 
putin, putin iubeste!
Iertarea tuturor "gresitilor nostri" 
este singura modalitate de a urma lui Hristos in mod real, pe cand 
neiertarea lor este o boala care omoara lent. Mentinand si intarind 
suferinte precum mania, ura,
 dorinta de razbunare, tristetea, deznadejdea si depresiile, consider ca
 neiertarea "gresitilor" este cauza celor mai multe din rele din viata 
noastra.
Cuviosul Tadei, staretul de la 
Manastirea Vitovnita, cunoscand puterea gandurilor asupra vietii omului,
 afirma: "Cum iti sunt gandurile, asa iti este viata!" Astfel, 
neiertarea celor care ne-au suparat si tinerea de minte a raului 
provocat de diavol prin aceia, pot fi vazute drept o agresivitate 
permanenta fata de cei in cauza, agresivitate interioara care tinteste 
"otravirea" intregii noastre vieti.
Neiertarea impinge mintea noastra sa 
primeasca gandurile rele trimise de diavol, sa le considere proprii si 
sanatoase, iar in cele din urma, sa tanjeasca spre a le exterioriza fata
 de acela. Astfel, fara a lua aminte la adevaratele cauze, cei care nu 
iarta ajung sa aibe stari tensionate oridecate ori ajung langa cei care 
i-au suparat, dar si langa alti semeni. Refuzul de a ierta intuneca 
mintea sub toate aspectele, cel in cauza nemaiputand sa judece drept relatiile cu semenii.
Iertarea nu anuleaza faptele celor care 
ne-au suparat, ci le imbraca in iubire, diavolul nemaiputand sa le 
foloseasca spre a ne arunca ganduri tulburatoare, de manie si de ura. 
Iertarea, care implica dragoste si smerenie, are in sine o putere 
tamaduitoare deosebit de mare. Iertand, mintea se lumineaza, fiind 
curatita de ganduri rele, inima se incalzeste, izvorand mila si pace, 
iar trupul se intareste, domolind viteza sangelui.
Din pacate, multi sustin ca nu pot ierta
 sau ca au nevoie de mult timp, iar daca ajung sa ierte, nu pot uita pe 
cei care i-au suparat. Fiecare iertare cere insa o clipa de smerenie, 
omul mandru neputand ierta niciodata cu adevarat. Iertarea acordata de 
cel mandru este una aparenta, savarsita tot cu mandrie, spre a parea bun
 lui insusi sau celor de langa el.
Iertarea nu depinde de ceilalti, ci 
numai de noi insine. A spune "voi ierta cand acela isi va da seama ca 
mi-a gresit si isi va cere iertare" nu inseamna iertare, ci mandrie. 
Cand Iisus Hristos, Dumnezeu fiind, iar nu om pacatos, a rostit de pe 
Cruce cuvintele: "Parinte, iarta-le lor, ca nu stiu ce fac!" (Luca 23, 
34), oare isi dadusera aceia seama ce au facut si isi cerusera iertare?!
 Nu, nu si-au cerut iertare, nici atunci, nici astazi.
Iertarea nu ridica pretentii de la 
celalalt, ci numai de la noi insine: sa nu ramana in noi nici un gand 
suparator fata de acela. Iertarea, ca miscare buna a inimii si a mintii 
fata de cel ce ne greseste, este un dar al Duhului Sfant daruit numai 
acelora care si-l doresc cu adevarat, care il cer de la Dumnezeu si il 
cauta neincetat. Iertarea implica deci o lupta continua impotriva 
duhului mandriei si a gandurilor de tinere minte a raului, in vederea 
cresterii in iubire. Cine iarta putin, putin iubeste!
In concluzie, iertarea ne vindeca 
sufletul si trupul, pe cand neiertarea ni le imbolnaveste pe amandoua, 
intunecandu-ne viata. La randul ei, pentru a fi tamaduitoare, iertare trebuie sa izvorasca din inima, fara pretentii de la celalalt si sa fie neincetata.
Dupa Sfintii Parinti nu ajunge sa te rogi, ci trebuie sa devii rugaciune intrupata. Ei ne marturisesc ca asa cum ne este viata, asa ne este si rugaciunea. Cu alte cuvinte, cand ai parte de o viata necurata, ratacesti si in cadrul rugaciunii. Din cauza nelepadarii grijilor si preocuparilor lumesti, devenim incapabili de a trai rugaciunea pe care o rostim. Si pentru ca nu suntem cu luare aminte la rugaciune, ca nu constientizam ca stam de vorba cu Dumnezeu, nu se intampla nimic inlauntrul nostru. Suntem aceiasi de dinainte de rugaciune. Ne ridicam de la rugaciune fara a avea ceva in plus in mintea si inima noastra, iar faptele si gandurile ne raman necurate.
Mitropolitul Antonie de Suroj spune in una din predicile sale ca trebuie sa trasformam toate cuvintele rugaciunii noastre in reguli de viata. El ne indeamna sa traim conform cuvintelor din rugaciuni. Iar daca vom reusi sa facem acest lucru, vom avea parte de o rugaciune vie. Vom ajunge sa-I slujim lui Dumnezeu prin toate: prin fapte, vorbe, ganduri. Ajungem la ceea ce spune Sfantul Apostol Pavel: "Ori de mancati, ori de beti, ori altceva de faceti, toate spre marirea lui Dumnezeu sa le faceti" (I Corinteni 10, 31).
Rugaciunea bine placuta lui Dumnezeu nu se rezuma la a sta in fata unei icoane si a rosti cateva rugaciuni. Acestea tin de rugaciune, dar nu sunt dovada rugaciunii adevarate. Sfantul Nichita Stithatul, spune ca "Cel ce a ajuns la adevarata rugaciune si dragoste, acela nu deosebeste lucrurile. Nu-l deosebeste pe cel drept de cel pacatos, ci ii iubeste pe toti la fel si nu-i osandeste, tot asa cum face Dumnezeu, Care face sa rasara soarele si sa ploua si peste cei drepti, si peste cei nedrepti".
Indiferent de starea in care ne aflam, este important sa ne rugam. Chiar exista un indemn in acest sens: "Roaga-te cum poti, ca sa ajungi sa te rogi cum trebuie!", caci a ne ruga tine de voia noastra, dar a ne ruga cu adevarat este lucrarea Duhului. Rugati-va, dar nu-L dati uitarii pe Dumnezeu in restul zilei.
Cum să ne rugăm...
De cele mai multe ori, viata pe care o traim este diferita de ceea ce marturisim in rugaciune. Spunem de exemplu in rugaciunea Tatal nostru: "Si nu ne duce pe noi in ispita", iar noi nu evitam nicio ocazie de a cadea in ispita. Si pentru acest lucru, rugaciunea noastra este lipsita de putere. Dar in momentul in care stabilim o legatura intre viata si rugaciune, incepem sa simtim prezenta lui Dumnezeu.
Daca am fi cinstiti cu noi insine, am putea observa ca de putine ori, daca nu chiar deloc, ne oprim asupra unor cuvinte din rugaciune si incepem sa meditam asupra lor. Uitam ca rugaciunea transmite un mesaj pe care noi trebuie sa-l intelegem si sa-l asumam in viata noastra.Dupa Sfintii Parinti nu ajunge sa te rogi, ci trebuie sa devii rugaciune intrupata. Ei ne marturisesc ca asa cum ne este viata, asa ne este si rugaciunea. Cu alte cuvinte, cand ai parte de o viata necurata, ratacesti si in cadrul rugaciunii. Din cauza nelepadarii grijilor si preocuparilor lumesti, devenim incapabili de a trai rugaciunea pe care o rostim. Si pentru ca nu suntem cu luare aminte la rugaciune, ca nu constientizam ca stam de vorba cu Dumnezeu, nu se intampla nimic inlauntrul nostru. Suntem aceiasi de dinainte de rugaciune. Ne ridicam de la rugaciune fara a avea ceva in plus in mintea si inima noastra, iar faptele si gandurile ne raman necurate.
Mitropolitul Antonie de Suroj spune in una din predicile sale ca trebuie sa trasformam toate cuvintele rugaciunii noastre in reguli de viata. El ne indeamna sa traim conform cuvintelor din rugaciuni. Iar daca vom reusi sa facem acest lucru, vom avea parte de o rugaciune vie. Vom ajunge sa-I slujim lui Dumnezeu prin toate: prin fapte, vorbe, ganduri. Ajungem la ceea ce spune Sfantul Apostol Pavel: "Ori de mancati, ori de beti, ori altceva de faceti, toate spre marirea lui Dumnezeu sa le faceti" (I Corinteni 10, 31).
Rugaciunea bine placuta lui Dumnezeu nu se rezuma la a sta in fata unei icoane si a rosti cateva rugaciuni. Acestea tin de rugaciune, dar nu sunt dovada rugaciunii adevarate. Sfantul Nichita Stithatul, spune ca "Cel ce a ajuns la adevarata rugaciune si dragoste, acela nu deosebeste lucrurile. Nu-l deosebeste pe cel drept de cel pacatos, ci ii iubeste pe toti la fel si nu-i osandeste, tot asa cum face Dumnezeu, Care face sa rasara soarele si sa ploua si peste cei drepti, si peste cei nedrepti".
Indiferent de starea in care ne aflam, este important sa ne rugam. Chiar exista un indemn in acest sens: "Roaga-te cum poti, ca sa ajungi sa te rogi cum trebuie!", caci a ne ruga tine de voia noastra, dar a ne ruga cu adevarat este lucrarea Duhului. Rugati-va, dar nu-L dati uitarii pe Dumnezeu in restul zilei.
